pembaca

Saturday, April 2, 2011

mesra jingga

..di taman tulip ini dia menampal sepinya dengan kerharuman warna-warni yang memekar. Hatinya diajak berbicara tapi hanya untuk dirinya. Gebu hijau permaidani taman ini mengusap tubuhnya. Segar yang merasuk membuat pilunya jadi rajuk. Bahgia yang bertamu di sambut dengan manja senyuman. Seketika semuanya damai, aman dan tenang. Bersama dia melayan angan yang terbang mengusir kusut yang ada. Namun dikejauhan satu susuk tubuh kekar mula merapati. Amarah dan risau mula beraja. Langkah itu makin jelas dan rapat. Dari perbaringan dia bangkit untuk memastikan siapakah 'dia'? Tubuh itu tegak memayungi dia , ternampak hanya mesra senyuman diwajah yang berkilau bersama sinaran mentari jingga itu...

"kamu..eton"
"eh ,abang ngah macam mana abang ngah boleh ada kat sini"
"ish kamu nie, yang kamu berbaraing atas rumput nie, kenapa? gatal kamu tahu, dah bangun" sambil di tariknya tangan eton keras.
Eton terkejut dan semuanya tiba-tiba berubah. Di depannya muka abang ngah yang nampak terlalu besar kerana terlalu dekat. Dia memerhati sekelilingnya seketika. Dia bukan lagi di taman tulip tadi tetapi di ruang tamu rumahnya , di depan televisyen yang masih terpasang.
"kamu mengigau apa tadi eton, syok sangat nampaknya..haha sampai tersengih-sengih. Dah bangun dah nak senja dah nie tak baik tidur." seraya bangun menutup televisyen. "laplah air liur basi kat pipi tuh, huduh sangat nampaknya"
Eton tak membalas kecuali terpinga-pinga dengan matanya berkelip-kelip cepat.

Moral: tidak baik tidur petang.
Sabda kalam 2011

No comments:

Post a Comment